środa, 12 października 2011

32- "Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy", Martin Lindstrom

Wydana przez Wydawnictwo Znak
Czy wiesz, dlaczego kupiłaś swój szampon do włosów? Bo sprawia, że na głowie masz bujną grzywę, a po łupieżu ani śladu? Nie, prawdopodobnie padłaś ofiarą reklamy. Ktoś za pomocą odpowiedniego kształtu opakowania, zapachu kojarzącego się z dzieciństwem albo kolorów działających na podświadomość przekonał Cię, że ten szampon z każdej kobiety uczyni gwiazdę filmową. Przerażające? Ale prawdziwe.

Martin Lindstrom jest światowej klasy specjalistą od budowania marki. W swojej książce uświadamia czytelnika, w jaki sposób producenci wpływają na jego decyzje. Posługując się dziedziną nauki zwaną neuromarketingiem, obserwuje, jakie reakcje zachodzą w mózgach konsumentów. A potem wyjawia zaskakujące wnioski: że nawiązania do seksu wcale nie powodują wzrostu sprzedaży, ostrzeżenia na paczkach papierosów wręcz zachęcają do palenia, a pod wpływem zapachu wanilii w sklepach jesteśmy gotowi kupować o 50% więcej.

Pod wpływem lektury "Zakupologii" zaczęłam zastanawiać się nad opisanymi w niej chwytami marketingowymi i rzeczywiście wiele z nich można zauważyć w polskich sklepach czy reklamach. A ponieważ żeby móc się bronić, trzeba znać metody walki przeciwnika, myślę, że każdy powinien książkę Lindstroma przeczytać. Z zakupów nie da się zrezygnować, ale warto wiedzieć, na co zwracać uwagę i jak nie dać się podejść przez producentów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz